Böngészés gyártó szerint
Motorkkerékpár Kézi váltó alkatrészek a legnépszerűbb motorkerékpárokhoz
Motorkerékpár sebességváltó az optimális erőátvitelhez
A motorkerékpár sebességváltója az egykerekűek erőátviteli rendszerének lényeges eleme. A többféle változatban jelenlévő motorkerékpár sebességváltók a motortól származó erőátviteli komponens fordulatszámát a meghajtott kerék fordulatszámához igazítják. Ha a sebességváltó meghibásodik, a motorkerékpár teljesen elveszítheti a teljesítmény átvitelének képességét a kerékre.
A motorkerékpár hatékony sebességváltója teszi lehetővé a motor teljesítményének hasznosítását
.A motorkerékpár belsőégésű motorjának egyik fő hátránya, hogy a maximális teljesítményt és nyomatékot csak a motor fordulatszámának egy szűk tartományában éri el. Egyetlen, merev áttételezéssel a [cat:3985]motor forgattyús tengelyétől a [cat:3746]hátsó meghajtó kerékig, a meghajtó kerék is egy szűk fordulatszám-tartományban jutna maximális teljesítményre. A megoldást itt a motorkerékpár váltóműve, azaz a több áttétel megléte jelenti. A sebességváltó különböző áttételeinek köszönhetően a motorkerékpár a meghajtó kerék fordulatszámának több tartományában is képes a motor maximális nyomatékát és teljesítményét kihasználva gyorsulni.
Miből áll és hogyan működik egy motorkerékpár sebességváltója?
.Egy tipikus motorkerékpárt tekintve a sebességváltó három és hat áttétel között van. Mindegyik egy pár fogaskerék, amelyek átmérője és a fogak száma a fogaskerekeken eltér, és amelyek közül az egyik a motorhoz, a másik pedig a sebességváltó egy további részéhez kapcsolódik. A különleges kapcsolási elrendezés azt jelenti, hogy bár elméletileg minden fogaskerékpár állandóan egymásba kapcsolódik, egy adott időpontban mindig csak egy fogaskerékpár továbbítja a meghajtást a motortól a kerékhez. Ez azért lehetséges, mert minden fogaskerékpár egyetlen csúszóhüvelyeken lazán forgó csúszó kerékből áll. A motorral a motorkerékpár váltóműve szintén egy lánckerékpár segítségével kapcsolódik össze, ritkábban itt [cat:4013]láncot használnak.
A motorkerékpár sebességváltója gyakran bonyolultabb
.Még egy egyszerűbb, új motorkerékpárt tekintve is lehet sokkal bonyolultabb a váltó. A motorhoz csatlakozó indítótengely gyakran csak egy apró alkatrész, amely egyetlen lánckerékkel kapcsolódik a köztes tengelyhez. Itt sok múlik magának a sebességváltónak a kialakításán, valamint az azt más rendszerekkel összekötő alkatrészeken. A motorkerékpárok sebességváltói külön kenőrendszerrel is rendelkezhetnek.
Mivel váltja a motorkerékpár sebességváltó és a felhasználó az áttételeket?
.Az motorkerékpár sebességváltó magukon az áttételeken kívül az egyes fogaskerekeket kapcsoló rendszerből is áll. Ha egy tipikus kézi váltóval felszerelt motorkerékpárról van szó, a sebességváltó egy sor alkatrészből áll, kezdve a [cat:4039]váltókartól és a hozzá tartozó váltótengelytől a vezérműtengelyig és a váltótárcsáig. Ezek az alkatrészek a vezető lábának vagy kezének a sebességváltást kívánó mozgását veszik át, és továbbítják azt egy golyós- vagy tűcsapágyakra szerelt csúszókerekekkel felszerelt rendszerre, amelyek a megfelelő fogaskerékpár ki- és bekapcsolását, valamint a sebességváltás kikényszerítését végzik. A modern motorkerékpár sebességváltó speciális slack és shift érzékelőkkel is fel van szerelve, amelyek tájékoztatják a vezetőt a sebességváltó pillanatnyi beállításáról.
A motorkerékpár sebességváltója kuplung használatát igényli, bár nem mindig
.A kerekek, a fogaskerekeket mozgató és a fogaskerekeket karmos kuplung segítségével kapcsoló alkatrészek váltásának feladata azonban nehézkes lenne a hajtásláncban lévő erőkkel. Ezért egy tipikus motorkerékpárban a hatékony sebességváltás csak akkor történik, ha a kuplung, a motort és a sebességváltót ideiglenesen szétkapcsoló mechanizmus be van kapcsolva. A tengelykapcsoló tengelyének bekapcsolásával a sebességváltó leválik a motorról, lehetővé téve a fogaskerekek mozgását a tengely mentén, és így a sebességváltást. A tengelykapcsoló használatát nem igénylő sebességváltót elsősorban sport- és versenygépekben használják, ahol a sebességváltó speciális kialakítása és a felhasznált anyagok lehetővé teszik, hogy a sebességváltó és a motor közötti szétkapcsolási idő szinte nullára csökkenjen.
Mint az egész motorkerékpárnak, úgy a sebességváltónak is megvannak a maga követelményei
.A rendszer működésének alapja az alkatrészek, különösen a tengelyek és a fogaskerekek teljesítménye és szilárdsága. A nagy és változó erőhatások révén, amelyeknek a sebességváltó ki van téve, egy motorkerékpár gyorsan komoly károkat szenvedhet a motorban és a sebességváltó rendszerben. Számos alkatrész, például a felhajtótengely, csapágyazást is igényel. Külön kérdés a sebességváltó kenése. A legtöbb motorkerékpár sebességváltója a motorhoz van csatlakoztatva, de egyes motorkerékpárok külön rendszerrel rendelkeznek, ahol más tulajdonságokkal rendelkező olajra van szükség.
Milyen tünetekkel jár a motorkerékpár sebességváltójának sérülése?
.A sérült váltómű általában zajos működéssel jelentkezik egy adott áttételen. Ez általában a fogaskerék vagy a csapágy cseréjét, de legalábbis a rendszer tömítés- és kenésellenőrzését teszi szükségessé. Külön típusát képezik a sebességváltókkal kapcsolatos károsodások. Ebben az esetben az eredmény egy akadályozott vagy nem reagáló karnyomás lesz.
Motoros sebességváltók és alkatrészeik a Gmoto.pl oldalon
.Nálunk számos motorkerékpár modellhez talál motoros váltókat. Kínálatunkban komplett sebességváltók és kiváló minőségű cserealkatrészek találhatók. Az alkatrész jellemzői és paraméterei a termékre kattintva érhetők el.