Böngészés gyártó szerint
Motorkerékpár fékek a legnépszerűbb motorkerékpárokhoz
A motorkerékpár fékek a single track sebességszabályozás középpontjában
A motorkerékpár fékje az egyik legfontosabb rendszer, amely nem kapcsolódik az egykerekűek meghajtásához. A motorkerékpárfékek lehetővé teszik a jármű sebességének biztonságos szabályozását és az útviszonyoknak megfelelő biztonságos sebességre való korlátozását. A hibás fékek a motorkerékpáron komoly biztonsági kockázatot jelentenek, és súlyosan felgyorsítják más alkatrészek, köztük a hajtáslánc elhasználódását is.
Fékek a motorkerékpáron az évek során
.Az első motorkerékpárok megjelenése óta a motorkerékpárfékek számos, gyakran forradalmi változáson mentek keresztül. Az első, gyenge és lassú egykerekűeket megerősített cipőtalpakkal fékezték. Idővel a meghajtás fejlődése, a nagyobb motorteljesítmény és ezáltal a szükséges nagy fékerő azt eredményezte, hogy az egykerekűeken megjelentek az első mechanikus motorkerékpárfékek.
Első fékkel felszerelve a motorkerékpárok hamarosan alapfelszereltséggé váltak, és valamivel később megjelentek a hátsó fékek is. Még a második világháború előtt az egyre elterjedtebb dobos motorkerékpárféket hidraulikus vezérléssel szerelték fel. A tárcsafékek a motorkerékpárokon ezzel szemben csak az 1960-as évek végén jelentek meg, és kezdetben csak a sportmotorok fékrendszereihez használták őket.
A modern fékek a motorkerékpárokon általában tárcsafékek
.A mai motorkerékpárfékek elsősorban nagy súrlódású tárcsafékrendszerek. A kisebb és gyengébb egykerekűeknél a tárcsafékek tömör, egyetlen ötvözött acél féktárcsát használnak, amelyek a jármű elején helyezkednek el. A jobb hőelvezetés érdekében szellőztetett, két tárcsát használnak a legerősebb, legnehezebb és leggyorsabb motorkerékpárok fékrendszeréhez, beleértve a versenyzéshez használt karbon tárcsákat is.
A motorkerékpár fékjei a féknyergek és a fékbetétek tekintetében is jó néhány változáson mentek keresztül. Találhatunk úszó féknyergeket vagy szimmetrikus féknyergeket. Az úszó féknyergek olcsóbbak, de kevesebb fékerőt is adnak, és a tárcsa mindkét oldalára gyakorolt egyenetlen nyomás a tárcsák és a fékbetétek egyenetlen kopását kockáztatja. Az erősebb és gyorsabb motorkerékpárok ezért olyan féknyergeket használnak, amelyek egyenletesen osztják el a nyomást a tárcsa mindkét oldalán. Fő hátrányuk a kialakításuk és a magasabb áruk.
Miért nem ritka, hogy a motorkerékpárok hátsó féke dobos rendszerű?
.A motorkerékpárok hatékonyabb fékeit az első kerékre szerelik. Az ok egyszerű: fékezéskor a motorkerékpár súlypontja csak az első keréknek ad nagyobb vonóerőt. Egy jó első tárcsafékkel felszerelt motorkerékpár sokkal jobban fékez, mint a hátsó kerékre szerelt jobb fékekkel rendelkező motorkerékpár.
A kevésbé igényes egykerekűeknél hátul olcsóbb megoldásokat, például motoros dobféket használnak. Ezek előnye nemcsak az ár, hanem a tárcsaféknél hosszabb élettartam is. A fékteljesítmény tekintetében azonban a különbség nem nagy, és nem befolyásolja komolyan a vezetés biztonságát.
A motorkerékpárok fékjei ma már főként hidraulikusan vezéreltek
.Az első motorkerékpárfékeket rúdrendszerrel, később pedig fémkábelekkel is vezérelték. Ma már főleg a kisebb és gyengébb motorkerékpárokon használnak ilyen megoldásokat a hátsó fékre. A nagyobb teljesítményűeken alapfelszerelés a hidraulikus rendszer, amely a karra ható erőt egy speciális, nem összenyomható fékfolyadék segítségével, acélból fonott vezetékekben továbbítja. A hidraulikus rendszer lehetővé teszi a fékerő egyenletes elosztását és megsokszorozását.
A gumiból készült fékvezetékek viszont abszolút tömörséget és a folyadék tisztaságát igénylik. A repedések a rendszerben és ezáltal a folyadék elvesztése vagy szennyeződése egyértelműen csökkenti a fékek hatékonyságát, és gyorsan a rendszer károsodásához vezet.
A modern féktömlők nem jó ötlet.
A modern motorkerékpárfékek egyre inkább erősítő rendszerek is
.Maguknak a fékalkatrészeknek a fejlesztése mellett a motorkerékpárokba egyre gyakrabban építenek be a rendszer működését vezérlő alkatrészeket is. Ennek tipikus példája az ABS rendszer. A rendszer a kerék sebességét vizsgáló szenzorok információi alapján megakadályozza, hogy a motorkerékpár fékje fékezés és megcsúszás közben blokkolja a kereket. Ez - ellentmondásos módon - nem rontja a rendszer hatékonyságát, hanem csökkenti a borulás veszélyét, és lehetővé teszi a motoros számára, hogy fékezés közben kikerüljön egy akadályt.
Az ABS fejlesztései olyan rendszerek, amelyek a fékerőt mindkét fékre elosztják, még akkor is, ha csak az egyik fék van működtetve. Olyan rendszerek is kialakulóban vannak, amelyek megakadályozzák, hogy fékezés közben véletlenül kicsavarjuk a kormányt, vagy amelyek fékezés közben tanulmányozzák a motorkerékpár helyzetét.
Minden ABS-rendszer az ABS fejlesztése.
Minden motorkerékpár fékje fokozatosan elhasználódik
.A motorkerékpárfékek - függetlenül típusuktól és fejlettségi fokuktól - olyan rendszerek, amelyek a súrlódást használják a motorkerékpár lassítására. Következésképpen a motorkerékpár-fékrendszerek fokozatosan elhasználódnak és veszítenek a fékhatásukból. Az elsődleges kopóelem a fékbetétek vagy a fékpofa-betétek lesznek. A féktárcsák és a fékdobok sokkal lassabban kopnak, de hosszabb használat után szintén cserére szorulnak.
A féktárcsák és a fékdobok ráadásul fokozatosan elhasználódnak.
Most a tárcsák és a dobok mechanikai sérüléseknek is ki vannak téve, többek között az elhasználódott betétek és bélések nyomása által okozott sérüléseknek. Ha ez bekövetkezik, a hatás nemcsak a súrlódási erő drasztikus csökkenése lesz, hanem a deformáció révén a kerék egyéb mechanizmusainak sérülésének kockázata is.
A kerék is cserére szorul.
A hidraulikus rendszerű motorkerékpárok fékjei még nagyobb igénybevételt jelentenek
.Egy másik alkatrész, amely a fékek működése során elhasználódik, a nyomás alatt lévő fékfolyadékkal működő rendszer tömítései. A hidraulikus meghibásodás legfőbb tünete a látható folyadékveszteség. Érdemes azonban a fékkar játékára vagy ellenállására is reagálni. Különösen az utóbbi jelentheti azt, hogy szennyeződés került a rendszerbe, ami akadályozza a féknyergekben lévő dugattyúk mozgását. A tisztátalan fékrendszer a féknyergek meghibásodásához, a fékbetétek és a tárcsa közötti helytelen érintkezéshez, és ennek következtében az egész rendszer cseréjének szükségességéhez vezet.
A motorkerékpár fékjei nem működnek az alkatrészek megfelelő beszerelése nélkül
.A rendszeres ellenőrzés és az elhasználódott alkatrészek cseréje mellett a motorkerékpár fékek megkövetelik az alkatrészek kiválasztását és pontos beszerelését. Ezért számos alapvető alkatrészt, például a féknyergeket vagy a fékpofákat készletben kínálják. Ez jelentősen csökkenti a hibák kockázatát az adott mechanizmus kiválasztása és összeszerelése során. A motorkerékpár fékjei az egyes alkatrészek cseréjéhez speciális szerszámokra is szükség van. A fogók, kulcsok vagy feszítők kialakítása nemcsak a sérülés kockázatát csökkenti, hanem a rendszeren végzett munkát is nagymértékben felgyorsítja.
Effektív motorfékek és alkatrészeik a Gmoto.pl oldalon
.Nálunk a motorkerékpár fékrendszerekhez kapcsolódó alkatrészek széles választékát találja. Komplett motorkerékpárfékeket és azok alkatrészeit kínáljuk vintage és modern egykerekűekhez, beleértve a Brembo, Vesrah vagy TRW motorkerékpár sportfékeket. A termék jellemzői és specifikációi a termékre kattintva találhatók.