Gyártó
Akciók
Csak elérhető
Ár
Megjelenítés
Böngészés gyártó szerint
Variátor hengerek a legnépszerűbb motorkerékpárokhoz
A 2t és 4t variátor görgők határozzák meg a robogó erőátviteli rendszerében a variátor működését.
A 2t és 4t variátorhengerek olyan hajtáslánc-elemek, amelyek a variátor működését a hátsó kerékre átadott teljesítményhez igazítják. A főként robogókon használt, megfelelően kiválasztott 2t és 4t variátor görgők lehetővé teszik a motor teljesítményének veszteség nélküli átvitelét és a hajtásláncban rejlő lehetőségek maximális kihasználását. A helytelenül kiválasztott 4t vagy 2t variátor szíjtárcsák rontják a motorkerékpár teljesítményét, így nem célszerű a motorkerékpár átalakításaként más szíjtárcsákra cserélni.
Mi az a variátor és hol találhatók a variátor görgők?
.A legtöbb robogón és néhány motorkerékpáron a teljesítményátviteli rendszer fokozatmentes, és folyamatosan alkalmazkodik a motor működéséhez. Itt a teljesítményt egy hajtószíj adja át a hátsó keréknek, és az áttétel a motorhoz és a kerékhez csatlakozó szíj átmérőjének változása miatt változik. Az egyik ilyen hely a variátor, amely a szíjra teljesítményt átadó mechanizmus.
A lemez és a ellenlemez, amelyek között a szíj forog, valamint a variátor szíjtárcsák kulcsfontosságúak ebben. A változógörgők határozzák meg, hogy a kúpos tárcsák mikor és milyen gyorsan változtatják a köztük lévő távolságot, és így azt is, hogy hogyan változik a kerék átmérője, amelyen a szíj forog.
Hogyan működnek a variátorhengerek a szerkezetben lévő áttétel szempontjából?
.A 2t és 4t variátorhengerek a variátorlemezen helyezkednek el, speciális futóművekben. Alacsony motorfordulatszámon, és így a lemezfordulatszámon a variátorhajtó görgők a lemez belsejéhez közel helyezkednek el. A centrifugális erő így túl kicsi ahhoz, hogy eltolja a tárcsát. Amikor a robogó felgyorsul és a sebesség nő, a centrifugális erő a 4t vagy 2t variátorhajtó görgőket kifelé mozgatja, ami ismét növeli a tárcsára ható centrifugális erőt.
A kúpos lemez legyőzi a szíj által kifejtett erőt, és a másik lemezhez csúszik, ami megnöveli a szíjnak a variátorban való mozgásához szükséges távolságot. Ennek eredményeképpen a robogó megnöveli a rendszer áttételét, és a motor teljesítménye a motorkerékpár nagyobb sebessége ellenére is továbbítható.
Miért olyan fontosak a variátor meghajtó szíjtárcsái a rendszerben?
.A teljesítmény hatékony átviteléhez a szíjnak a variátor tárcsáinak pontos pillanatokban kell ki- és becsúszniuk. Ezek a pillanatok nem mások, mint azok a motorfordulatszámok, amelyeknél a robogó a legnagyobb teljesítményt nyújtja. Ezeket a momentumokat a variátor görgők határozzák meg, pontosabban azok tömege és így a futópályákban való mozgása. A túl nagy centrifugális erő következtében a túl nehéz variátor görgők 2t és 4t túl gyorsan mozognak, mielőtt a motor elérné a maximális teljesítményt.
Másrészt a túl könnyű váltóhajtó görgők túl kevés centrifugális erőnek lesznek kitéve. Ez azt fogja eredményezni, hogy a 4t vagy 2t variátor szíjtárcsák az optimális motorfordulatszámon mozdulatlanok maradnak, és nem változtatják az áttételt.A hiedelemmel ellentétben a 4t vagy 2t variátor görgők nem határozzák meg a robogó maximális sebességét
.Változatos vélemények vannak arról, hogy a variátorhengerek javíthatják a motorkerékpár teljesítményét. Ez elsősorban a masszívabb variátorhengerekre vonatkozik, amelyek gyorsabban csúsztatják a lemezeket és növelik a sebességfokozatot. Amiről itt megfeledkeznek, az a görgők súlyának hatása a tárcsák lecsúszásának pillanatára. Itt a tárcsák túl hamar csúsznak el, és nem engedik át az összes erőt a hátsó kerékre.
A 4t vagy 2t súlyú görgőket ezért úgy kell kiválasztani, hogy a megfelelő pillanatban mozdítsák el a tárcsákat. Ez leggyakrabban próbálgatással és tévedéssel történik, és a gyártó által javasoltakhoz képest könnyebb vagy nehezebbek általában nem járnak pozitív hatással.
Az alábbiakban egy példa erre.
A kopott vagy sérült variátorhajtó görgők rontják a váltó működését
.A variátorhajtó görgők nem gyorsan kopó alkatrészek. Ezt befolyásolja az agresszív vezetés és így a futópályán való gyakori mozgás. Az elhasználódott vagy sérült 2t és 4t variátorhajtó görgők nem mozognak megfelelően a szükséges mértékben. Ennek tünete a hajtóerőnek a kerékre való rosszabb átvitele lesz. Ebben az esetben a görgőket készletként kell kicserélni, hogy minden irányban azonos centrifugális erő hatjon.
Variátor görgők 2t és 4t számos modellhez a Gmoto.hu-n
.Nálunk 4t és 2t variátor görgőket találsz elismert gyártóktól, többek között a JMT, LeoVince és Stage6 cégektől. A hat görgőből álló készleteket a méretek szerint válogattuk össze, figyelembe véve az adott méretekhez tartozó görgők könnyebb és nehezebb változatait. A görgők jellemzői és specifikációi az adott termékre kattintva találhatók.